Ini pula namanya

by 10:22 AM 0 comments
cajón
Bak kata orang tua tua,tak kenal maka tak cinta.Semua ini berkenaan alat muzik yang seakan KOTAK kosong yang bisa mengeluarkan bunyi drum snair dan bass.Yang menghairankan aku,benda ni kecik jak,tapi macamana dia boleh buat bunyi macam tu aah?Magik kan..

Mula mula aku nampak benda ni sewaktu Ain(goyang72) memainkan alat ini.Aku ingat,ianya sekadar tong kosong yang mempunyai lobang di tengah.Apabila di pukul di atas,bunyi snair yang keluar.bila di pukul di tengah,bunyi bass drum yg kedengaran,hebat plak aku rasa,takkan ain yang cipta benda ni kan.heheh

So,aku ignore jak la.lepas tu,makin ramai sudah aku tengok band band buat show yang melibatkan akustik dengan alat ini.weii,ni apa kes pulak kan.Apa kelebihan tong playwood ini sampai ramai yang guna.Kenapa,teda benda lain nak guna ka sampai playwood dijadikan tong.Kalau dari jauh,seakan akan tong speker kereta pun ada juga.

Cara menggunakannya
Baru baru ini,ketika acara Prima Akustika pun benda ni telah digunakan oleh semua peserta.Disinilah aku telah mengetahui nama benda ini melalui seorang aweks yang memang di bidang aliran muzik iaitu si GLAY.Rupanya benda ni di pangil CAHON.tapi ejaannya lain sikit,so yang penting sebutannya tu kena betul.

So,thanks to GLAY bagi tau nama benda itu.Dan aku sudah mula belajar sedikit info melalui internet.Kalau sebelum ini,nak cari pun tak tau nak mula macamana.Rasanya benda ini amat penting semasa acara akustik di jalankan.Kalau tiada,seakan tak cukup syarat.

BRo Langau

Penulis Blog

Blog Yang Memberitahu Perihal Pemuzik Tempatan Khususnya Di Sabah.Yang Mana Meraka Ini Perlukan Sokongan Dari Anda Semua..